Jak napisać reklamację do biura podróży

Dla każdego, kto chce uzyskać odszkodowanie za zmarnowany urlop, pierwszym krokiem powinna być reklamacja w biurze podróży. Dobrze napisana i udokumentowana reklamacja to jasno opisane wady wycieczki. Daje poczucie większej pewności temu, kto stara się o odszkodowanie. W odpowiedzi na reklamację otrzymuje się wyjaśnienie, które pozwala poznać stanowisko biura podróży. Reklamacja jest dzięki temu szansą na to, że spór nie zakończy się w sądzie.

Kiedy złożyć reklamację w biurze podróży?

Reklamacja w biurze podróży powinna być złożona niezwłocznie, gdy jest ku temu powód. Nie oznacza to, że bezwzględnie trzeba zrobić to w czasie wyjazdu – czasem nie ma wręcz takiej możliwości. Po powrocie trzeba jednak zrobić w czasie ustalonym w umowie z biurem podróży. Nie warto tego odkładać, bo można zapomnieć o niektórych szczegółach. Można zapomnieć też o tym, że czas na reklamację jest ograniczony i inny, niż w ogóle się spodziewamy (nie obowiązują już przepisy o jednym terminie dla wszystkich). Niezłożenie reklamacji to często utrata szansy na polubowne i pozbawione kosztów rozwiązanie sprawy.

Odnalezienie potrzebnej informacji może wymagać nieco cierpliwości. Nie zawsze użyte będzie słowo „reklamacja”. Różnie liczony może być też sam termin na złożenie reklamacji.

Jak złożyć reklamację?

Będąc jeszcze na miejscu można skorzystać z telefonu, albo wysłać wiadomość e-mail do biura podróży. Można też zwrócić się bezpośrednio do obsługi hotelu, albo pilota wycieczki, jeśli taki prowadzi wyjazd.

Z wymienionych wyżej sposobów na to by reklamacja dotarła do biura podróży, z pewnością lepsze są te bezpośrednie i złożone na piśmie. Forma pisemna jest bezpieczniejsza niż ustna, bo trudniej ją zignorować. Warto zwrócić uwagę na to, czy wiadomość e-mail jest zachowana, a jeśli wybiera się pocztę tradycyjną, trzeba pamiętać, by był to list polecony i zachować potwierdzenie nadania.

Jak napisać reklamację?

Oto krótka instrukcja umieszczenia poszczególnych elementów:

  1. Najlepiej zacząć od daty sporządzenia reklamacji.
  2. Niżej należy wypisać swoje dane kontaktowe: imię i nazwisko oraz adres, można podać też telefon lub adres e-mail.
  3. Dalej trzeba napisać nazwę biura podróży, można też wskazać jego adres.
  4. Pomocna będzie informacja jakiego wyjazdu dotyczy reklamacja. Można więc podać numer umowy, albo inne dane identyfikujące wyjazd i klienta.
  5. Po tym wszystkim można przejść do części opisowej, w której należy dokładnie podać wady wycieczki zwracając szczególnie uwagę na to, co jest niezgodne z umową. Warto te rzeczy udokumentować i jeśli wykonało się jakieś zdjęcia, można je dołączyć do pisma. Już na tym etapie warto zgromadzić jak najwięcej dowodów – reklamacja będzie bardziej przekonująca i łatwiej o to zaraz po wykryciu wady, niż dużo później. Można zebrać jakieś oświadczenia, kontakty do świadków itp.
  6. Po wskazaniu wad należy określić swoje żądania.

Czego zażądać w reklamacji?

Możliwe są różne formy rekompensaty. W reklamacji można żądać niższej ceny za wycieczkę, a więc zwrotu części pieniędzy. Jest to dość wygodne rozwiązanie. Można żądać czegoś w zamian. Może to być inna wycieczka, albo wycieczka z rabatem. To jednak zależy od tego, na ile ufa się jeszcze organizatorowi wypoczynku. Można też żądać odszkodowania równego wysokości poniesionej szkody, zadośćuczynienia za straty moralne, albo odstąpienia od umowy (co oznacza powrót z wycieczki i zwrot pieniędzy).

Nie ma uniwersalnej zasady odnośnie tego, na co warto się zdecydować. Wszystko zależy od stopnia niedogodności i innych okoliczności. Można wybrać jedno żądanie, ale można zdecydować się na kombinację kilku. Warto pamiętać o tym, że na niektóre żądania biuro podróży zgodzi się prędzej niż na inne. Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że w miarę łatwo określić względem ceny wyjazdu kwotę, której zwrotu się oczekuje, ale trudno już powiedzieć jak duże powinno być zadośćuczynienie. Odnosi się ono do naszego poczucia dyskomfortu, a więc czegoś co niełatwo zmierzyć.

>

Reklamacja do biura podróży – zleć napisanie indywidualnej reklamacji

Możemy Tobie pomóc. Możemy wyjaśnić Tobie jak wygląda spór z biurem podróży i co można w nim osiągnąć. Profesjonalnie napisana reklamacja to dobra podstawa dla pism składanych przed sądem. Wiemy jak policzyć szkodę materialną. Wiemy też jak wycenić i później opisać Twoje rozczarowanie, czy inne, trudne do oddania w profesjonalnym piśmie emocje.

Przedstawiamy konkretną ofertę, bo chcemy, by nasza współpraca była przejrzysta. Jesteśmy elastyczni, otwarci na negocjacje i propozycje rozszerzenia naszych usług. Nasze pisma piszą profesjonaliści – doświadczeni radcowie prawni. Piszą je indywidualnie. Dają Tobie do ręki argumenty odnoszące się do Twojej sprawy i Twoich oczekiwań względem biura podróży.

0

Ocena sprawy przed samodzielnym złożeniem reklamacji
  • Sprawdzimy do kiedy możesz złożyć reklamację.
  • Ocenimy wartość Twoich dowodów.
  • Powiemy Ci o co możesz walczyć.
Zapytaj
339

Reklamacja
Przygotujemy Tobie reklamację w ciągu 14 dni od zlecenia.
Odpowiemy na Twoje pytania dotyczące całego sporu z biurem podróży (do 60 min).
Udzielimy Ci wskazówek co do dalszych działań.
Zapytaj
439

Reklamacja przyspieszona
Przygotujemy Tobie reklamację w ciągu 7 dni od zlecenia.
Odpowiemy na Twoje pytania dotyczące całego sporu z biurem podróży (do 60 min).
Udzielimy Ci wskazówek co do dalszych działań.
Zapytaj
599

Reklamacja i negocjacje
Przygotujemy Tobie reklamację w ciągu 3 dni od zlecenia.
Odpowiemy na Twoje pytania dotyczące całego sporu z biurem podróży (do 180 min).
Poprowadzimy negocjacje z biurem podróży.
Udzielimy Ci wskazówek co do dalszych działań.
Zapytaj

Co po złożeniu reklamacji?

Organizator podróży powinien odnieść się do poprawnie złożonej reklamacji. Zawsze istnieje szansa na polubowne rozwiązanie sprawy. Zapewne tym większe, im bardziej złożone pismo będzie rzeczowe. Trzeba jednak liczyć się z tym, że biuro podróży nie uwzględni reklamacji. Sytuacja wciąż jednak jest lepsza niż, gdyby reklamacja w ogóle nie została złożona. Touroperator przedstawi swoje stanowisko, co ułatwia ocenę tego, czy żądania były rzeczywiście uzasadnione, czy może jednak nie. Daje to wgląd w argumenty drugiej strony, które warto znać jeszcze przed ewentualnym sporem sądowym.

Podsumowanie

  1. Nieudane wakacje można reklamować, jeśli to, co otrzymaliśmy, nie odpowiada w ofercie.
  2. Termin na złożenie reklamacji zależy od zawartej z biurem podróży umowy.
  3. W reklamacji należy przede wszystkim opisać i udokumentować wady oraz wskazać swoje żądanie.
  4. Złożenie reklamacji jest ważne, ponieważ daje szansę na szybkie zakończenie sprawy i lepiej przygotowuje do ewentualnego procesu.
Jakub Ceranek - zdjęcie
Skontaktuj się z ekspertem! Jakub Ceranek radca prawny Zadzwoń +48 61 624 39 24 Napisz info@odszkodowawcza.pl

Nie czekaj. Zgłoś szkodę!

Zadzwoń pod numer +48 61 624 39 24, a jeśli wolisz, podaj swój adres e-mail lub telefon, a my skontaktujemy się z Tobą.
Twoje dane będziemy przetwarzać je w celu świadczenia zamówionej usługi, w tym udzielenia odpowiedzi w opisanej sprawie. Administratorem danych osobowych będzie CERANEK Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Sp.p. z siedzibą w Poznaniu. Więcej informacji, m.in. o przysługujących Tobie prawach, możesz znaleźć w Polityce prywatności.